Tannrens/ tannstell

Våre hunder og katter lever et enklere liv enn deres forfedre. De blir mye eldre enn hva de ville blitt hadde de levd alene i naturen. Samtidig er en del hunderaser blitt mer utsatt for tannproblemer grunnet avl.  Det er spesielt små hunderaser og katter som er mest plaget med dårlig munnhygiene.

70 % av alle katter og 80 % av alle hunder viser tannsykdommer allerede ved treårsalderen. Den vanligste tannsykdommen vi ser hos hund og katt er tannstein. Dette begynner med et plakkbelegg, som over tid mineraliseres av kalk fra spyttet og blir til tannstein. Tannsteinen legger seg oppunder tannkjøttet og kan forårsake tannkjøttbetennelse. Dette kan ses som veldig rødt, hissig og irritert tannkjøtt.

Hvis det ikke blir gjort noe for å fjerne dette vil det kunne utvikle seg til betennelse i tannkjøtte og i tannfestet rundt tennene, eller gi alvorlig sykdom andre steder i kroppen.

Vi tilbyr tannrens på både hund og katt. Dette foregår i narkose. Her blir  munnhulen og tennene sjekket nøye, før vi begynner å rense tennene manuelt og med noe som heter ultralydscaler. Ultralydscaler er et instrument som vibrerer med ultralydfrekvens og løsner tannsteinen fra tannen på en skånsom måte.

Tennene blir helt rengjort og eventuelle tannsykdommer som var gjemt under tannsteinen blir lettere oppdaget.

Dersom det ikke er noen sykdommer eller skader på tennene, blir de polert med en poleringspasta som gjør at overflaten på tennene blir helt glatt. Denne pastaen gjør at det blir vanskeligere for plakk å feste seg igjen med en gang.